خانه تاريخي امام حسيني يزد مرمت شد

معاون ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: خانه تاريخي و قديمي امام حسيني(ع) يزد بهسازي و مرمت شد.


به گزارش روابط عمومي اين اداره کل به نقل از "نيکزاد" حاکي است: عمليات مرمت و بهسازي اين خانه تاريخي شامل:تراشيدن و آماده سازي جهت استحکام بخشي، زيربندي و استحکام بخشي پايه‌ها، جمع آوري شرفي‌هاي دست انداز و جمع آوري ازاره‌هاي موجود مي‌باشد.


وي اجراي دست انداز پشت بام، بازسازي شرفي‌ها به صورت دوآجره، جمع آوري و حمل خاک‌هاي اضافي به خارج از کارگاه و حمل خاک و نخاله به خارج شهر، شمشه‌گيري و زيرسازي و اندودكاهگل، ازاره چيني به صورت راسته، بندكشي را از ديگر اقدامات انجام شده برروي اين بنا ذکر کرد.


به گفته "نيکزاد": جهت مرمت و بازسازي اين بناي تاريخي بالغ بر 30 ميليون ريال هزينه شده است.


خانه امام حسيني که در ميدان وقت ساعت شهر يزد واقع شده متعلق به سال 1250 هجري قمري به شماره 7757 در تاريخ 17 اسفند 1381 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و وقفي مي‌باشد.


اين خانه وسيع داراي دو حياط بزرگ که به يکديگر راه داشته و هر کدام نيز داراي در ورودي به کوچه نيز مي‌باشد و دو زيرزمين در اضلاع شرقي و شمالي خانه وجود دارد.


از خصوصيات بارز اين بناي تاريخي اين است که حياط اول به طور کامل در 20 سال گذشته بازسازي شده و براي مراسم روضه خواني استفاده مي‌شود، و حياط دوم مسکوني است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا